ΔΩΡΕΑΝ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΜΕ ΑΓΟΡΕΣ ΑΝΩ ΤΩΝ 60 ΕΥΡΩ!

Το ποδήλατο, η ευκαρία που μας έφερε η πανδημία!

Πηγή: El País (28-10-20) / Μετάφραση και απόδοση: Φλορ Ραγκούτσι

H πανδημία είχε και κάποιες συνέπειες που δεν περιμέναμε, κάποιες θετικές συνέπειες, ειδικά στις πόλεις μας. Η πιο σημαντική αλλαγή ήρθε πάνω σε δυο ρόδες, με το ποδήλατο να αφαιρεί χώρο στους δρόμους από το αυτοκίνητο. Όντας ένα μέσο που μειώνει τη μόλυνση και προωθεί την υγιεινή κινητικότητα, λόγω του ιού πολλοί άνθρωποι διάλεξαν το ποδήλατο για την καθημερινή μετακίνησή τους. Γι’ αυτό το λόγο, αρκετές πόλεις οι οποίες ήδη έτρεφαν αυτή την ιδέα τα τελευταία χρόνια, εκμεταλλεύτηκαν την κατάσταση για να επιταχύνουν τη μεταμόρφωση τους. Το Παρίσι στην Ευρώπη, και η Μπογκοτά στη Λατινική Αμερική, είναι δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα επειδή και στις δυο διπλασιάστηκε ο αριθμός των ποδηλατών με την επέκταση των ποδηλατοδρόμων κατά 80 χιλιόμετρα.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν μεγάλες διαφορές ανάμεσα στις επεκτάσεις ανά πόλη. Οι καινούριοι ποδηλατόδρομοι του Παρισιού είναι φαρδιοί και καταλαμβάνουν τον χώρο των αυτοκινήτων. Στην Μαδρίτη όμως, συμβαίνει το αντίθετο: τα ΙΧ διπλοπαρκάρουν πάνω στους ποδηλατοδρόμους. Η Βαρκελώνη έχει να επιδείξει θετικές αλλαγές όπως καινούριους δρόμους αποκλειστικά για ποδήλατα και άλλους δρόμους που οι ποδηλάτες μοιράζονται με τα λεωφορεία. Επίσης σε άλλη μία πόλη της Ισπανίας, στη Βιτόρια, σε αυτή την ιδιαίτερη εποχή δημιουργήθηκαν ποδηλατόδρομοι στους πεζόδρομους, οι οποίοι επισημαίνονται με χρώματα.
Εδώ και χρόνια, ευρωπαϊκές πόλεις σαν το Άμστερνταμ, το Όσλο και την Κοπεγχάγη έχουν ποντάρει στο ποδήλατο. Αλλά και εκεί η πανδημία προώθησε μαζί με την απασχόληση των πολιτών με την υγεία και το φυσικό περιβάλλον και την χρήση του ποδηλάτου σαν μεταφορικό μέσο.
Το Βερολίνο κατασκεύασε 27 χιλιόμετρα προσωρινών υποδομών (εναντίων της δημιουργίας των οποίων έκανε αγωγή η ακροδεξιά), ενώ το Λονδίνο δημιούργησε περισσότερα από 30 χιλιόμετρα μόνιμων ποδηλατοδρόμων και ο δήμαρχος υποσχέθηκε να πολλαπλασιάσει 10 φορές το δίκτυο το 2025. Η πόλη των Βρυξελλών, η οποία ήδη είχε 130 χιλιόμετρα, κατασκεύασε άλλα 40 προσωρινά για να αυξήσει κατά 40 % τον αριθμό των ποδηλατών. Η Λισσαβόνα διαθέτει μόνο 105 χιλιόμετρα αλλά θέλει να διπλασιάσει αυτόν τον αριθμό στις αρχές του 2021.
Σε μία συνέντευξη στην ισπανική εφημερίδα El País, ο ερευνητής του Κέντρου Έρευνας των Μεσών του Πολυτεχνείου της Μαδρίτης, David Lois, εξηγεί ότι οι προσωρινοί ποδηλατόδρομοι, όταν δουλεύουν συνέχεια και με συνέπεια, επιτρέπουν στον κόσμο να σχεδιάζει μια διαδρομή και να μην αισθάνεται φόβο, γεγονός το οποίο αυξάνει τον αριθμό των ποδηλατών πολύ γρήγορα. Ένα καλό παράδειγμα γι’ αυτό είναι η κολομβιανή πρωτεύουσα: στα 550 χιλιόμετρα που είχε, πρόσθεσε άλλα 80 κατά την διάρκεια της πανδημίας και οι ποδηλάτες αυξήθηκαν από 6,6% το 2019 σε 13% φέτος.
«Πολλές πόλεις ζούσαν ήδη μια έκρηξη του ποδήλατου που η πανδημία της έδωσε μεγαλύτερες διαστάσεις. Πόλεις που σχεδίαζαν υποδομές για τα επόμενα χρόνια, τώρα τις υλοποιούν μέσα σε λίγους μήνες», διαπίστωσε ο πολεοδόμος Brent Toderian στην ίδια εφημερίδα. Αυτή είναι και η περίπτωση της Ισπανίας: αν και υπάρχουν πόλεις που εδώ και χρόνια δουλεύουν πάνω στην βελτίωση των ποδηλατόδρομων, η πανδημία επιτάχυνε τα σχέδια τους. Η Βαρκελώνη, για παράδειγμα, έστησε 21 καινούργια χιλιόμετρα, η Βιτόρια οκτώ και το Βαγιαδολίδ άλλα τόσα. Και οι αυτές τρείς πόλεις ανακοίνωσαν ότι όλοι αυτοί οι ποδηλατόδρομοι θα είναι μόνιμοι.
Οι πόλεις που ακόμα δεν συμμετέχουν σε αυτό το κίνημα δεν πρέπει να αφήσουν ανεκμετάλλευτη αυτήν την μοναδική στιγμή. Είναι η ευκαιρία για να αξιοποιηθεί η πανδημία με ένα θετικό τρόπο: για να αλλάξουμε την κινητικότητα στις πόλεις μας. Με λόγια του Brent Toderian: «Αν θέλουμε να αποφύγουμε μία έκρηξη καινούριων αυτοκινήτων όταν έρθει η οικονομική ανάκαμψη, επιλογές όπως το ποδήλατο, τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και το περπάτημα πρέπει να γίνουν πιο ελκυστικές και βιώσιμες». Οι προσωρινές υποδομές είναι μία καλή στρατηγική έκτακτης ανάγκης, αλλά πρέπει να πάμε ένα βήμα πιο πέρα. « Έχουν περάσει μήνες και συνεχίζουμε με προσωρινούς ποδηλατοδρόμους. Οι αλλαγές στην συμπεριφορά της κινητικότητας θέλουν μία καλή βάση. Σαν συμπέρασμα δεν είναι αρκετή η διευκόλυνση της αλλαγής, αλλά η διατήρηση και η μονιμότητα», καταλήγει ο πολεοδόμος.

Follow me

Ιωάννης Παπανικολάου

Προπονητής Ποδηλασίας at Bike Sales & Academy
Μετά την ολοκλήρωση του προπτυχιακού μου (BSc) στη φυσική αγωγή και την αθλητική επιστήμη στο πανεπιστήμιο της Αθήνας, και έχοντας ακολουθήσει μια σταδιοδρομία ως αθλητής στην Εθνική Ομάδα Ποδηλασίας, το ενδιαφέρον μου για τηναθλητική επιστήμη μεγάλωσε. Έτσι, αποφάσισα να συνεχίσω τις μελέτες μου στο πανεπιστήμιο Brunel στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου έλαβα τον μεταπτυχιακό μου τίτλο (MSc) στην αθλητική επιστήμη το 2008. Αυτό με βοήθησε να κατανοήσω σε βάθος την εκπαίδευση, την φυσιολογία, και την βιομηχανική που συνδέεται με τον αθλούμενο άνθρωπο. Τέλος, η δημιουργία ενός καταστήματος, BIKE Sale & Academy, που συνδυάζει την πώληση ποδηλάτων και την επιστημονική υποστήριξη στους παραπάνω τομείς ήρθε να ολοκληρώσει ένα μέρος των επαγγελματικών μου στόχων.
Ιωάννης Παπανικολάου
Follow me

Latest posts by Ιωάννης Παπανικολάου (see all)

Share this post